Dit is waarom jouw bedrijf nog niet gevonden wordt op ChatGPT.
Tegenwoordig is AI niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven, en dat terwijl het eigenlijk nog niet zo lang bestaat. Mensen zoeken er van alles op: Van kookrecepten tot het beste moment om je reis naar Azië te boeken, je kan het zo gek nog niet bedenken. Het online zoekverkeer verandert zo drastisch dat Google zelfs al maatregelen heeft genomen, door AI-antwoorden op jouw zoektermen te automatiseren. Daarom is het belangrijk om deze digitale revolutie goed in de gaten te houden en erop te anticiperen, maar hoe doe je dat als bedrijf? In deze blog leggen wij je alles uit over hoe je als bedrijf een gevestigde naam wordt in de AI-platforms.
De verschuiving van Google naar AI
Mensen kiezen over het algemeen altijd voor gemak, en dat is met het zoeken op internet niet anders. Waar je eerst nog allerlei sites moest bezoeken via Google om tot een antwoord op je vraag te komen, ben je nu na een paar seconden al bij het antwoord op je vraag. Door deze ontwikkeling lijken zoekmachines snel ingehaald te worden door AI, maar hoe werkt een AI-platform nou eigenlijk?
Wat AI doet op het moment dat je een vraag stelt.
Om zelf een gevestigde naam te kunnen worden in de AI-zoekmachines, is het eerst handig om te weten hoe het systeem werkt. Op het moment dat je AI een vraag stelt of een opdracht geeft, neemt het de volgende stappen:
- De vraag herformuleren: AI verdeelt de vraag in twee onderdelen, namelijk het doel van de vraag en mogelijke deelvragen binnen de vraag die je gesteld hebt.
- Het vinden van info vanuit de index: Zodra AI weet waar het naar moet zoeken, gaat het in zijn interne kennisindex (teksten uit boeken, websites en documenten) op online bronnen kijken.
- Het filteren van informatie: Niet alle informatie dat AI vindt, is betrouwbaar of actueel. Daarom gebruikt het meerdere mechanismen om te bepalen wat relevant en betrouwbaar is.
- Het geven van een antwoord: Wanneer alle informatie verzameld is, maakt AI daarvan een samengevat antwoord in natuurlijke taal. Soms geeft het ook een bronvermelding erbij.
Om deel uit te maken van het antwoord van AI, moet je er dus voor zorgen dat de informatie van jouw website eruit gefilterd wordt door AI. Dit is waarom GEO heel snel heel belangrijk is geworden.
Wat is GEO?
GEO staat voor Generative Engine Optimization en is eigenlijk vergelijkbaar met SEO. Met GEO optimaliseer je als bedrijf je betrokkenheid in de antwoorden op zoekmachines als ChatGPT, Gemini en Perplexity. Je probeert de bron te zijn van het antwoord dat AI-platforms geven op het moment dat een potentiële klant een vraag stelt.
Stel je voor: Je hebt een pizzeria in Groningen, en je maakt de lekkerste authentieke pasta carbonara van de stad. Als mensen aan ChatGPT waar je in Groningen de lekkerste pasta carbonara kan eten, wil je dat jouw pizzeria het antwoord is van deze vraag. Maar hoe zorg je ervoor dat AI weet van jouw heerlijke pasta?
Waar AI jouw informatie vandaan haalt
AI indexeert op de volgende punten:
- Jouw website
- Jouw reviews (Google, TripAdvisor etc.)
- Listicles (bijvoorbeeld een Top 10-lijst)
- Forums als Reddit en Quora
- Google Mijn Bedrijf
- Wikipedia
- User Generated Content (bijvoorbeeld een blog van een gebruiker over jouw producten)
Als je echt gevonden wil worden door AI-gebruikers, is het belangrijk om op deze punten actief te zijn.
Hoe word je lokaal gevonden op AI?
Om echt goed gevonden te worden op AI, moet je een hoge aanwezigheid hebben op het internet. Laat op zoveel mogelijk plekken je gezicht zien, en laat zien dat je een betrouwbare bron bent op deze manieren:
- Een complete Google Mijn Bedrijf-profiel met complete informatie, foto's/video's/veel reviews en een Q&A. Maak ook vooral duidelijk wat je doet en wie je helpt.
- Zorg dat je genoeg om reviews vraagt (aan tevreden klanten).
- Probeer in listicles terecht te komen.
- Zorg dat je consistente informatie hebt op zoveel mogelijk platforms.
Als je al deze stappen volgt, kan AI bijna niet meer om jou heen.
Te druk om je online zichtbaarheid bij te houden?
Een probleem wat we vaak horen vanuit de ondernemers, een eerlijk gezegd begrijpen we dat allemaal. Een bedrijf runnen én ook nog actief zijn op Google, Apple Maps en allerlei andere platforms? Dat is natuurlijk gekkenwerk. Hiervoor hebben wij een oplossing: De Online Locatie Manager.
Met de Online Locatie Manager beheer je jouw aanwezigheid vanuit één dashboard. Alle bedrijfsinformatie, openingstijden, foto's en reviews worden automatisch bijgewerkt op meer dan 40 platforms. Zo zorg je met één klik ervoor dat jouw bedrijf altijd actueel, zichtbaar en betrouwbaar blijft.










